صفحه اصلي > تیم مدیریتی بیمارستان > حراست
حراست در معنای لغوی به معنای حراست و پاسداری است و از لحاظ عرفی نیز حراست به بخشی و نهادی گفته می شود که در مرکز یک سازمان و تشکیلات قرار گرفته و سنگین ترین و خطرناک ترین وظایف آن سازمان یعنی حفظ و مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن سازمان را به بر عهده دارد.
از آنجایی که هر اداره و سازمانی برای رسیدن به اهداف خود نیاز به سلامت درونی و بیرونی دارند و از طرف دیگر همواره سلامت ادارات و سازمان ها در معرض آلودگی ها و تهدیدهای درونی و نفوذی قرار دارد لذا هر سازمان و اداره ای برای حفظ سلامت و جلوگیری از آلودگی ها و تهدیدها نیاز به سیستمی دارد که هم از نفوذ تهدیدها و آفت ها به تشکیلات جلوگیری کند و هم با شناخت آلودگی ها و آفت ها درونی بتواند سلامت به موقع سازمان را تضمین کند. این مساله سبب نیاز سازمان ها و ادارات به سیستم حراست شد.
وظایف حراست چیست؟
به طور کلی وظایف حراست یک سازمان و تشکیلات شامل موارد زیر می باشد:
-
– اولین و مهم ترین وظیفه هر سیستم حراستی حفظ سلامت جامعه اداری است لذا این دستگاه پشتوانه محکمی برای سلامت جامعه اداری محسوب می شود.
-
– از دیگر وظایف مهم این دستگاه کمک و همیاری به مدیر برای رسیدن به اهداف است.
-
– حراست باید از وقوع انواع تخلف ها و بروز انواع فساد در سیستم اداری جلوگیری کند.
-
– از آنجایی که مدیر نقش و جایگاه حاکمیتی در سیستم و تشکیلات سازمان دارد لذا باید سلامت او را حفظ کند.
-
– تعیین صلاحیت پرسنل در پست های مدیریتی نیز از وظایف این دستگاه می باشد که این کار بر اساس دستورالعمل های مربوطه انجام می شود.
-
– حفاظت از اطلاعات، اخبار، اسناد و مدارک طبقه بندی شده، پرسنل و امکان تحت پوشش سازمان از دیگر مهم ترین وظایف این دستگاه است تا بتواند از بروز هر گونه تهدید و خطرهای احتمالی جلوگیری کند.
-
– کسب اطلاعات و اخبار سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و .. سازمان و انعکاس دادن به موقع آن به مسئولین مرتبط
-
– تخلفات صنفی، عمومی، فنی ، اداری و مالی و .. را کشف و پیگیری کند و گزارش آن ها را به مدیران تشکیلات ارائه دهد.
-
– ارائه مشاوره امنیتی و اطلاعاتی لازم به سطوح مدیریتی
-
– تاسیسات و اماکن دستگاه را کنترل و طبقه بندی کند
-
– عوامل و عناصر نارضایتی در سازمان و تشکیلات را شناسایی کند و تحرکات ضد امنیتی را پیش بینی و پیشگیری کند.
-
– بر اساس ابلاغیه ای که از حراست مرکزی می گیرد مشاغل حساس سازمان را تعیین کند.
-
– از دیگر وظایف این دستگاه این است که رفت و آمد کارکنان و افراد را در اماکن مختلف و ادارات و سازمان ها نظارت کنند.
-
– رفت و آمد کارکنان در مکان های عمومی سازمان و ادارات را نظارت و کنترل کند.
-
– بررسی صلاحیت پرسنلی که می خواهند به خارج از کشور اعزام شوند.
-
– نظارت و بازرسی بر نحوه اجرای مناقصه ها و مزایده ها
-
– کنترل و نظارت بر حضور و اشتغال اتباع خارجی در سازمان و تشکیلات اداری
-
– برای کارکنان و مدیران پرونده حفاظتی تشکیل دهد.
-
– برای پرسنل و کارکنان کارت شناسایی و برای مراجعه کنندگان به سازمان مجوز صادر کند.
-
– به استعلامات سایر ارگان های ذیصلاح بر اساس دستورالعمل های ابلاغ شده پاسخ دهد.
-
– عناصر و اشخاص متعهد به سازمان را شناسایی کند و برای بقای او در سازمان و گرفتن مشاغل حساس تلاش کند.
-
– بر نحوه اجرای قوانین و مقررات نظارت دارد.
-
و…
راههای ارتباط با حراست بیمارستان:
شماره تماس مستقیم : 02136228010
شماره تلفن گویا: 0213863 داخلی 114
شماره همراه سازمانی: 09053585380
|
|